Anda ni orang yang macam mana eh?

23:19

Assalammualaikum,

Masih tidak terlalu lambat untuk aku ucap Selamat Datang 2014 kan.

                                                           

Sekolah dah bermula dua hari,memang okay takda homework.Yalah 2 hari tu hari orientasi.Hari untuk bergembira sebentar dengan kawan sekelas,dan masih menjadi ketua kelas 3A7 untuk dua hari.I will definitely miss my work! (ambil kehadiran,hantar kat pejabat,sampai ada orang tanya kehadiran kat kelas hahaha) Ketua Tingkatan to be exact,sebab sekolah menengah.Class monitor @ ketua kelas is my another name in school :) Feeling great having it for 2 years. Nampak macam gila kuasa dak? Ceh.

          Jadi waktu hari orientasi ni ,cikgu kaunseling adalah bagi Kuiz Kerjaya dan juga personality test.Aku sangatlah suka benda macamni,sebab dia membantu kita mengenali diri dan juga potensi kita.Kuiz kerjaya tu banyak kecenderungan aku suka menjadi pendidik dan sosial.Sosial maksudnya suka berinteraksi dengan orang ramai.Personality test ni kita kena jawab sendiri.Kalau nak tahu personaliti kita,please be honest bila jawab.Semakin banyak kita tipu ,meningkatlah peratus penipuan dalam diri kita.

           Tapi yang buat kat sekolah tu cara manual,sendiri buat dan sendiri kira peratus.Aku ada cara yang lebih senang dan tepat untuk kita tau personaliti kita sebab ianya online.

             Kan aku dah kata aku lebih suka memahami kenapa manusia begini,kenapa ada yang suka cakap ikut suka hati buat orang sakit hati,ada yang pendiam,ada yang over.Macam-macam ada sebab kita manusia.Lepastu,lama -lama aku rasa biarlah.Biarlah depa nak macamtu.Jadi waktu cuti sekolah Disember haritu boring-boring cari kuiz dekat internet ,terjumpa ujian personaliti.Aku rasa inilah satu-satunya benda yang boleh dikatakan cuti sekolah 2013 sebagai cuti yang produktif.Satu ini sahaja,sebab sepanjang cuti memang memang aku dah habiskan masa atas alasan menunggu result PMR.

          MBTI bermaksud Myer-Briggs Type Indicator.Katharine Briggs and Isabel Myers: the creators adalah orang yang buat research tentang jenis-jenis personaliti.Mereka dapat inspirasi daripada Carl Jung.Untuk tahu lebih lanjut dan kalau anda ni seorang yang curious.Don't let the curiosity kill the cat ,so read about it at MBTI history

                 Tapi ujian yang aku buat bukanlah originally MBTI .

This free personality test is based on the writings of Carl Jung, David Keirsey and Isabel Briggs-Myers, but please note that this is not an MBTI test and should not be seen as such. -Ini apa yang free personality test tu kata okay.

               Aku buat dekat 16 personalities.Bila kita buat personality test ni kita tahulah kelebihan dan kekurangan kita.Boleh tau yang kita ni sensitive ataupun a logical person.The most important thing to know your personality among of all that 16 personalities is to be honest with yourself.Really honest.Ujian ini dalam english,adalah a few words yang aku tak tau maksudnya.Terus google translate jalah.Usaha tangga kejayaan!

                   Dekat 16 personalities bila kita jawab dengan jujur ,keputusan mesti tepat @ accurate.Bila aku baca In-Depth Profiles dengan Type Descriptions pasal jenis personaliti aku memang kebanyakannya betul.Bila dah tahu jenis personaliti,janganlah pulak fikir "oh,aku ni sensitif,suka gunakan perasaan daripada fikiran" jangan sampai kita rasa-Aku dah macamni,jadi selamanya perangai aku macamni.A big no!It helps us to know more about ourselves and to improve ourselves.

             Lepas aku buat ujian personaliti ni,baru aku tahu manusia ada 16 personaliti.Oh,patutlah ada yang perangai macamni dan macamtu dan berbagai-bagai lagi.Ada yang berkepimpinan,berani berterus terang,pendiam,selfish dan juga selfless. 

            Aku banyak Feeling daripada Thinking.So, aku berazam untuk kurangkan ikut perasaan dan lebih berfikiran rasional.See, itulah the good side.Membuat aku terfikir sebentar dan bermuhasabah diri bila aku tahu weakness dan strengths aku.

                I feel like I have discovered myself.Knowing more about yourself makes you feel like- no wonder lah I am like this,how you react with other,how your social skills.

  • Where you focus your attention – Extraversion (E) or Introversion (I)
  • The way you take in information – Sensing (S) or INtuition (N)
  • How you make decisions – Thinking (T) or Feeling (F)
  • How you deal with the world – Judging (J) or Perceiving (P)

              When reading the descriptions on this type I was amazed at how accurate it is given what I know about me & how I am .I am writing this in my blog just to share how useful it is in my life- so I want it to be the same to you.Please,take it for the sake of your own good.

p/s: Aku berazam nak kongsi benda yang ber-info di blog aku untuk tahun 2014 :)

Info lebih ::: untuk senior-senior lepasan SPM sila baca apa hala tuju anda selepas SPM ,kalau takda hala tuju lagilah.


You Might Also Like

0 comments