ADA BAKAT KE TIDAK?

22:56

Waktu-waktu cuti sekolah ni saya amat pasti banyak yang ber-online dari siang sampai ke malam lepas tu sambung pulak shift malam sampai ke pagi.  

Yang jelas memang pekerja berdedikasi kepada Google Chrome serta Internet Explorer  /ada lagi yang guna? /  dan tidak lupa Syarikat Twitter yang mengupah lebih banyak pekerja untuk menandingi Facebook Sendirian Berhad.


Wah,intro harini menarik kan?


Sebelum anda mensia-siakan cuti ni dengan perkara yang berfaedah /mengambil berat tentang kehidupan harian kawan-kawan yang sentiasa mengemaskini status/ .Agak berfaedah la,tapi tak perlulah 24/7 kita terlebih ambil perhatian tentang mereka.


Cuti hanya tinggal lagi 5 minggu.PERHATIAN 5 MINGGU.Saya sendiri pun takut nak tengok kalendar,kerana terasa bahawa hari semakin dekat.1,2,3,4,5 semudah itu kita mengira maka semudah itu hari-hari INDAH ini berakhir.

Macamna nak jadikan cuti ni sebagai memori yang >>>


"Oh,aku pernah buat ...... waktu cuti sekolah form 2 dulu"


Kiranya adalah juga benda yang nak diingatkan.Lawaklah kalau nak cerita nanti bila besar 


"waktu cuti saya online ja.Online itu ialah on wi-fi kemudian tercongok di hadapan laptop/handphone"


.TAK MENCABAR DAN MENARIK.    \/\/\/\/\/\ kosong/\/\/\/\/\/\



Apa yang anda kena buat ialah,explore dan cari bakat yang terpendam ataupun asah apa yang sedia ada.


Kajian menunjukkan kemampuan kita untuk  meningkatkan kemahiran pada bidang yang kita minat      dan kurang minat adalah berbeza.Contohnya anda minat menjahit tetapi bila tengok jiran anda pandai melukis maka anda pun terus berlatih nak lagi bagus daripada dia.


Kalau anda guna masa tu untuk berlatih menjahit baju kurung barbie doll atau alas meja sebenarnya bakat anda akan lebih terselah.Tempoh yang lama diperlukan untuk ada jadi pelukis yang handal dari jiran anda.



                                                            

                                                   

Saya telah mendapat banyak dorongan daripada buku ini yang juga menjelaskan mitos-mitos yang membuatkan kita selalu kurang keyakinan dan motivasi.      /\/\ Bagus juga kalau anda baca buku ini /\/\





Sebab kita malu dan segan tunjukkan bakat   Mereka selalunya akan memberi komen dan pendapat berdasarkan bakat dan kebolehan mereka. Jika mereka tidak pandai berucap, mereka juga sangka kita tidak pandai berucap. Jika mereka tidak ada cita-cita, mereka akan rasa pelik yang amat sangat apabila tiba-tiba kita ceritakan tentang cita-cita kita.
Jadi kalau kita terlalu mudah menerima pendapat orang tanpa berfikir sendiri dan mencuba, kita akan kekal dalam keadaan sekarang selama-lamanya. Seingat-ingat saya, seumur hidup ini, sudah terlalu banyak saya dengar kata-kata yang mengatakan saya tidak boleh buat itu dan ini.    




- FARRAH


Saya dah tahu bakat saya, anda?

You Might Also Like

0 comments